بانکداری سبز: تاثیر بانکداری دیجیتال بر محیط زیست

اگر زمان کافی برای مطالعه متن ندارید…. شما دوستان میتوانید مجموعه اطلاعات گفته شده در این صفحه را در پادکست ما گوش دهید 

توجه به محیط و تغییرات آب و هوا در آنچه انجام می دهیم اهمیت فراوانی دارد. بنابراین این مساله می تواند در جنبه های بعیدتر از زندگی روزمره ما نیز گسترش یابد. بانکداری و امور مالی احتمالاً یکی از بخش هایی هست که شاید شما برای کمک به محیط زیست به آنها فکر نکنید. اما فعالیت های بسیاری وجود دارد تا یک بانکداری سبز و اخلاقی را برای حفاظت از محیط زیست پیش ببرید. و پیاده سازی این نوع بانکداری نشانگر اهمیت بانکداری اسلامی نیز می باشد.

ممکن است شما در ضمن مطالعه این مقاله، سوالاتی در زمینه صندوق قرض الحسنه  و استفاده از نرم افزار های بانکداری نیز داشته باشید. در این خصوص به اطلاع شما عزیزان می رسانیم که شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، در زمره پیشروترین ها در برنامه نویسی نرم افزار حسابداری و بالاخص برنامه صندوق قرض الحسنه و تعاونی اعتبار می باشد که در جهت بانکداری اسلامی قدم برداشته است.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

 

بانکداری سبز یا اخلاقی
بانکداری سبز یا اخلاقی

بانکداری سبز به عنوان یک اصطلاح چندین حوزه مختلف را در بر می گیرد، اما به طور کلی بر این موضوع اشاره دارد که بانک شما تا چه اندازه سازگار با محیط زیست است و چقدر به سیاست های سبز و اخلاقی متعهد است. در این مقاله به جزئیات بیشتری در مورد بانکداری سبز نگاه می کنیم:

بانکداری سبز: سیاست گذاری زیست محیطی


اکثر بانک ها معمولاً تعهدات سبز و اخلاقی را در مانیفست ها و بیانیه های خود در نظر دارند، اما در این تعهدات، بین بانک های مختلف تفاوت زیادی وجود دارد. در این بانک ها، موارد حقوق بشر، تاثیر زیست محیطی، مقابله با قطع درختان و کاهش دی اکسید کربن مورد بررسی قرار می گیرند و با اهمیت هستند.

یکی از فواید استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن های الکترونیکی، حفاظت از محیط زیست است. شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، مفتخرند که به مقوله محیط زیست توجه ویژه داشته اند و بهترین تلاش خود را برای حفظ آن کرده اند.

مزایای بانکداری سبز


ممانعت از قطع بی رویه درختان

استفاده از کدهای دستوری ussd و شبکه های الکترونیک کشور، تاکنون مانع از قطع حدود ۵ هزار درخت برای تولید کاغذهای مربوط به پزها، کارت های شارژ و پرداخت های بانکی می شود.با توجه به این که این کاغذها حاصل قطع بخش بزرگی از قطع درختان جنگل کشور است، در این صورت میزان تولید اکسیژن توسط این درختان برای افراد کشور کاهش می یابد.

مبارزه با بحران کم آبی

همان طور که مشخص است تولید کاغذ برای موارد بانکی مانند شارژها و پوز ها، صدو ده میلیون لیتر آب مصرف می کند. با صرفه جوبی در این میزان آب حاصل از تولید کاغذها می توان به افراد زیادی کمک کرد و شرایط را برای جلوگیری با بحران کم آبی کشور بهبود بخشید.

کاهش تولید زباله و ضایعات نفتی

از دیگر مواردی که استفاده از کدهای USSD برای کشور به ارمغان آورده است کاهش ضایعات نفتی و زباله جات بوده است. استفاده از کدهای USSD به جای خرید سیم کارت های اعتباری، شارژها، پرداخت قبوض و دیگر خدمات مالی و همراه باعث کاهش ۳۰۰ تن زباله تجدید ناپذیر شده است.

اشتغال زایی

استفاده از خدمات جیرینگ اشتغال زایی را برای جوانان کشور بیشتر کرده و حدود ۳۰۰ نفر را مشغول کرده است. همچنین حدود ۱۵ میلیارد تومان در هزینه های چاپ و توزیع رموز شارژی صرفه جویی کرده است.

استفاده از بانکداری دیجیتال و USSD، به حفاظت از محیط زیست و داشتن یک بانکداری سبز کمک فراوانی می کند. کاهش مصرف آب، کاهش زباله های تجدید ناپذیر، و ممانعت از قطع درختان بیشتر همه از مواردی است که بانکداری الکترونیک را متمایز کرده است. بانکداری سبز امروزه تنها به بانکها اشاره نمیکند بلکه زیر مجموعه آنها یعنی صندوق قرض الحسنه اشاره دارد. جایگاه قرض الحسنه در جامعه به قدری پیشرفت کرده که تمامی سامانه ها و نرم افزار های بانکداری برای صندوق ها هم تعریف شده و آنها با پیوستن به عرصه دیجیتال میتوانند به محیط زیست کمک کنند.

 

مزیت های رقابتی بانکداری سبز
مزیت های رقابتی بانکداری سبز

بانکداری سبز در جهان


بانکداری سبز در جهان جنبه های دیگری را نیز در بر می گیرد مانند مواردی که یک بانک نباید در طرف قرارداد فروش سلاح های جنگی و تروریسم قرار گیرد. با توجه به ماهیت جهانی صنعت بانکی، یک سری بانک ها به خنثی کردن کربن تولید شده نیز توجه بسیاری دارند. به این معنی که میزان CO2 ساطع شده در فعالیت های روزانه این بانک، باید توسط فعالیت های دیگر این بانک یا سرمایه گذاری آن خنثی شود، به این معنی که این فعالیت ها CO2 را مصرف کنند.

در بانکداری سبز، بانک باید به شما محل مصرف منابع مالی شما را مشخص کند و تعهد بدهد که برای مقاصد معتبر استفاده می کند و برای مواردی مانند بودجه خرید اسلحه، فعالیت های مربوط به جنگ و غیره استفاده نکنند.

حتی از طرف دیگر در بانکداری سبز، آن ها می توانند برای شما مشخص کنند که پول شما را در مصارف خوب سرمایه گذاری کنند. از جمله مواردی که می توان نام برد عبارتند از، پروژه های تامین بودجه فنآوری انرژی تجدیدپذیر، کمک به بازساری های جهان سوم با هدف توسعه و سرمایه گذاری برای سازمان های جهانی و کمک به محیط زیست و حقوق بشر است.

[ratings]

اسکرول به بالا