بانکداری در بازارهای نوظهور
بانکداری در بازارهای نوظهور
۲۳/۰۵/۱۳۹۵
جدول درآمد اخذ کارمزد کارت‌خوان‌ها / پرداخت کننده و دریافت کننده کارمزد پایانه فروش کیست؟
۳۱/۰۵/۱۳۹۵
خريد اينترنتي

خرید اینترنتی

تجارت جهانی با شتاب فزاینده به سوی الکترونیکی شدن می‌تازد و در این میان سایت‌های خرده فروشی مانند آمازون یا ebay حرف نخست را در تجارت بین‌الملل و بازارهای سرمایه می‌زنند و شرکت‌های شناخته شده مانند Macy’s به دنبال تعطیلی فروشگاه‌های فیزیکی و توسعه فروش آنلاین خود هستند.

دستگاه پایانه فروش یا همان POS دیگر به یکی از ابزارهای موردنیاز و لازم کسب و کارهای امروزی تبدیل شده است به‌طوری که در برخی فروشگاه‌های نه‌چندان بزرگ می‌توان شاهد وجود چندین دستگاه POS مربوط به بانک‌های مختلف در پیشخوان فروشگاه‌ها بود. اگر این فروشگاه‌ها کمی به روز و به دنبال تکنولوژی‌های نوین در حوزه کسب و کار باشند، سعی می‌کنند برای تجارت خود سایت تعبیه کنند تا از مشتریان بالقوه که حوصله چرخ زدن در ترافیک شهر را ندارند و ترجیح می‌دهند کالای موردنظرشان را در منزل تحویل بگیرند، بی‌نصیب نمانند.
به نظر می‌رسد، عدم امنیت نگهداری و حمل و نقل پول نقد برای خرید و انجام معاملات باعث شده تجهیزات الکترونیکی بتواند رضایت و اعتماد خریداران و فروشندگان ایرانی را جلب کند تا نسبت تراکنش‌هایی از این دست از تولید ناخالص ملی در پایان سال ۹۳ به رقم ۱۱۰درصد برسد. به هر حال گزارش خردادماه شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) نشان می‌دهد ایرانی‌ها حدود ۹۶۰میلیون بار از طریق اینترنت، موبایل یا پایانه فروش کالا یا خدمات موردنظر خود را خریداری کرده‌اند که نسبت به ماه گذشته حدود ۲ درصد رشد دارد و این رشد در ارزش این تراکنش‌ها بیش از چهار درصد است. مجموع ارزش این خرید و فروش‌های به اصطلاح غیرنقدی از سوی ایرانی‌ها رقمی بالغ بر ۱۰۳هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۰درصد نقدینگی کشور را تشکیل می‌دهد. آمار شرکت شاپرک حاکی از آن است که به‌طور متوسط هر فرد بالای ۱۸سال در ایران طی خردادماه سال جاری بیش از ۱۶بار از طریق اینترنت، موبایل و پایانه فروش خرید کالاو خدمات، پرداخت قبض، خرید شارژ تلفن همراه و مانده‌گیری انجام داده و به‌طور میانگین در هر بار خرید مبلغی بالغ بر ۱۰۸هزار تومان را صرف می‌کند.

ادامه مطلب


منبع : سایت عصر بانک